Rebranding, klucz do ożywienia firmy
i zdobycia nowych klientów
Dowiedz się, czym jest rebranding firmy lub marki, jakie daje korzyści, oraz jak przeprowadzić go
we właściwy sposób.
Rebranding, zmiana wizerunku firmy, aby zwiększyć jej atrakcyjność i poprawić sprzedaż
Zastanawiasz się nad skutecznym sposobem ożywienia firmy i poprawę jej wyników finansowych? Poznaj bliżej tajniki rebrandingu firmy, jakie daje korzyści oraz jak go przeprowadzić.
Rebranding to proces zmiany ogólnego wizerunku firmy w celu stworzenia jego nowej tożsamości, a krócej mówiąc, rebranding to zmiana wizerunku firmy, produktu lub usługi, aby uczynić go bardziej atrakcyjnym dla potencjalnych klientów.
Rebranding to świetny sposób na rozpoczęcie od nowa, z czystym kontem. Dobrze przeprowadzony pozwala na zmianę myślenia odbiorców o Twojej firmie. Może pomóc również pozbyć się złych skojarzeń i wprowadzić usprawnienia do Twojego biznesu.
Przestarzały wizerunek > utrata klientów > spadek sprzedaży
Jak doskonale wiesz, jedyną stałą w życiu i biznesie jest zmiana. Zmieniają się rynki, trendy i okoliczności. Zmieniają się technologie i otaczająca nas rzeczywistość. Zmieniają się również preferencje, potrzeby i oczekiwania klientów.
Zobacz więc, jak działa schemat postarzania się wizerunku firmy lub marki:
→ Powstaje nowa firma (w dowolnej formie, jdg, spółka, korporacja). Ma założone cele biznesowe. Powstaje oferta produktów lub usług a na jej potrzeby wizerunek, tworzący tożsamość firmy (nazwa, logo, materiały reklamowe, strona internetowa, hasło reklamowe, itd.). Dzięki jakości oferty, działaniom reklamowym i marketingowym budującym rozpoznawalność i renomę, firma przez określony czas działa prężnie, zdobywa klientów i utrzymuje ich zainteresowanie.
→ Z czasem następuje zmiana otoczenia biznesowego, na którym działa firma. Z dowolnego powodu zmienia się oddziaływanie rynku, trend, kryzys, zmieniają się sposoby i technologie sprzedaży, marketingu, zmienia się właściciel, pojawia się silna, sprawniejsza konkurencja. Trwa to określony czas. Firma nie reaguje na zmiany wystarczająco szybko, nie podejmuje skutecznych działań brandingowych, jej wizerunek, tożsamość a tym samym postrzeganie w oczach odbiorców stają się przestarzałe (przypomnij sobie np. portal Nasza Klasa, telefony firmy Nokia, jaką pozycję miały z w pierwszej dekadzie lat dwutysięcznych a jaką pozycję zajmują teraz). Następuje nieunikniony spadek zainteresowania ofertą i tym samym proporcjonalna utrata klientów. Następuje również automatyczny i odczuwalny spadek sprzedaży a ten prowadzi do oczywistego pogorszenia kondycji finansowej firmy.
Jakie działania może podjąć firma w takiej sytuacji?
1. Działać nadal w niezmiennej, przestarzałej formie, czyli nie robić nic, co w perspektywie czasu doprowadzi do raczej wiadomego efektu.
2. Próbować “walczyć ceną”, czyli stosując obniżki, promocje i rabaty doprowadzić na własne życzenie do jeszcze większego kłopotu finansowego.
3. Zdecydować się na rebranding!
Rebranding > nowa tożsamość > nowe możliwości rozwoju > wzrost zainteresowania firmą > nowi klienci > wzrost sprzedaży
Rebranding pozwala przemyśleć strategię, unowocześnić ją i odbudować biznes od podstaw.
To sposób na stworzenie nowego wizerunku firmy, zwiększenie jej konkurencyjności i zwiększenie sprzedaży. To również doskonały sposób pozyskiwania nowych klientów, zwiększania lojalności klientów i zwiększania rentowności firmy.
Wyobraź sobie, że wspomniana firma decyduje się na rebranding, czyli tworzy dla siebie nową tożsamość. Pojawia się zatem na rynku w nowej odsłonie, z nowym atrakcyjnym wizerunkiem. Przed firmą otwierają się od razu nowe możliwości rozwoju:
→ Firma startuje w dużej mierze z nowym, czystym wizerunkowo kontem, ale z wykorzystaniem całego zdobytego już zaplecza i doświadczenia, czyli może skutecznie usprawnić prowadzenie biznesu, wdrażać nowe plany marketingowe a konkurencja przestaje być problemem.
→ Rebranding powoduje repozycjonowanie firmy w świadomości już pozyskanych klientów. Nowy wizerunek to nowe wrażenia i emocje, co zwiększa stopień ich zainteresowania ofertą oraz lojalność.
→ Nowa atrakcyjna tożsamość to możliwość dotarcia z ofertą do zupełnie nowych, wcześniej nieosiągalnych grup potencjalnych klientów. Nowi odbiorcy na atrakcyjny wizerunek firmy reagują z ciekawością i większym zaufaniem.
→ Firma, dzięki nowej tożsamości może zwiększyć ceny oferowanych produktów lub usług. Wysoka jakość materiałów wizerunkowych i reklamowych powoduje wzrost prestiżu i wiarygodności firmy. Klienci zawsze byli, są i zawsze będą skłonni zapłacić więcej za wyższą jakość. Nawet jeśli konkurencyjne produkty mają identyczny skład lub działanie klienci wybierają te w lepszym, estetyczniejszym opakowaniu.
→ Dzięki unowocześnieniu wizerunku i skierowaniu przekazu do właściwych grup klientów firma może odnotować odczuwalny wzrost sprzedaży i proporcjonalny do niego wzrost zysków.
Poznaj główne etapy rebrandingu
Rebranding to strategiczne podejście do zmiany wizerunku i postrzegania firmy lub marki. Nie chodzi tu o zmianę nazwy lub logo, chodzi o zmianę sposobu, w jaki ludzie myślą o firmie lub marce. Poznaj więc główne etapy procesu rebrandingu firmy.
1. Ocena dotychczasowego wizerunku firmy.
Pierwszym krokiem w przygotowaniu rebrandingu jest analiza i ocena obecnego wizerunku firmy. Obejmuje to przegląd istniejących elementów brandingowych i wizerunkowych firmy, takich jak nazwa, logo, kolory, czcionki, wszelkie materiały reklamowe i promocyjne którymi firma się posługuje, strona internetowa, slogany, materiały w social mediach, itp. Elementy wizerunkowe analizuje się w zakresie komunikacji przekazu i odbioru przez klientów oraz jak są postrzegane na rynku.
Analizie poddaje się również opinie klientów, trendy w branży i konkurencję, aby stworzyć szczegółowy obraz jak firma, oraz jej produkty lub usługi pozycjonują się w świadomości odbiorców. Analizie poddaje się również ogólną skuteczność firmy. Pomaga to zidentyfikować obszary do ewentualnej poprawy oraz stworzyć wizję nowej, rebrandowanej tożsamości.
2. Określenie celu rebrandingu.
Kolejnym krokiem, po przeprowadzeniu analizy i oceny dotychczasowego wizerunku firmy jest określenie celu rebrandingu. Ustalenie jak ma wyglądać nowa tożsamość, w jakim świetle pokazać nowy wizerunek firmy markę i jaki przekaz firma ma kierować do swoich nowych odbiorców. To jest też odpowiedni moment na zdefiniowanie grupy docelowej klientów, możliwie dokładne zbadanie konkurencji i jej strategii brandingowych oraz zrozumienie trendów konsumenckich.
Powyższa wiedza pozwoli nakreślić plan działania do osiągnięcia pożądanych celów. Pomocne może być też np. utworzenie osi czasu, podzielenie jej na etapy i określenie zasobów, narzędzi i kanałów potrzebnych do wykonania każdego kroku.
3. Stworzenie nowego wizerunku, zaprojektowanie nowej identyfikacji wizualnej firmy.
Po określeniu celów rebrandingu, czyli stworzeniu jasnej strategii działania nadchodzi czas na kreatywne projektowanie. Przemyślana i unikalna identyfikacja wizualna jest niezbędna dla udanego rebrandingu firmy lub marki. Zakres prac projektowych może objąć zarówno podstawowe elementy wizerunkowe firmy (takie jak opracowanie nowego logo, kolorów firmowych, typografii, akcydensów czy wykonanie nowej strony internetowej). Projektowanie identyfikacji wizualnej może objąć również całą, kompletną paletę wzorców materiałów brandingowych, reklamowych i promocyjnych, którymi firma komunikuje się z potencjalnymi klientami (projekty billboardów, katalogów, materiałów targowych, obrandowanie samochodów firmowych, reklam prasowych i materiałów do mediów społecznościowych).
Istotne jest, aby wszystkie powyższe elementy nowej identyfikacji wizualnej firmy możliwie precyzyjnie i pomysłowo prezentowały nową tożsamość firmy. Istotne jest również, aby wszystkie nowe elementy wizerunkowe firmy współgrały ze sobą, tworząc spójną linię wzorniczą we wszystkich kanałach i mediach.
4. Wdrożenie rebrandingu.
Po zakończeniu prac projektowych, czyli stworzeniu nowej identyfikacji wizualnej firmy nadchodzi czas na zaprezentowanie jej odbiorcom, czyli wdrożenie rebrandingu. Wdrożenie obejmuje wymianę wszystkich przestarzałych materiałów wizerunkowych firmy na nowe. Wdrożenie rebrandingu powinno być zintegrowane ze wszystkimi kanałami komunikacji z których korzysta firma (media drukowane, cyfrowe, społecznościowe) i na tyle efektowne, aby klienci byli świadomi zmian wizerunku firmy i aby zmiany wzbudziły ich ciekawość.
Pamiętaj, że właściwie przeprowadzony rebranding ma na celu stworzenie nowej tożsamości firmy i zainspirowanie nowych klientów. Przemyślane wdrożenie rebrandingu może pomóc wyróżnić się firmie na tle konkurencji, ulepszyć kampanie marketingowe i zwiększyć sprzedaż produktów lub usług.
Przykłady rebrandingu firm i marek
Rebranding wizerunku wykonany dla sieci salonów jubilerskich Natalia Gold (Piaseczno)
(zobacz realizację)
W czym tkwi sukces rebrandingu?
Rebranding pomaga dotrzeć do nowych klientów, zaangażować i odzyskać starych oraz wzmocnić pozycję firmy. Dobrze przeprowadzony rebranding to doskonały sposób na zmianę wizerunku i postrzegania firmy.
Najlepsze w rebrandingu jest to, że nie musi być ani bardzo drogi ani bardzo skomplikowany – po prostu wszelkie wprowadzane zmiany powinny być od początku przemyślane, dobrze odzwierciedlać charakter firmy, jej przesłanie i cele biznesowe oraz trafiać precyzyjnie do właściwej grupy klientów!
Jeśli potrzebujesz dowiedzieć się jeszcze więcej o rebrandingu firmy lub marki, chcesz poznać szczegóły jak się do niego mądrze przygotować, jaki zakres prac powinien objąć oraz jak go właściwie wykonać i wdrożyć, zapraszamy do kontaktu.
Dowiedz się więcej:
Szukasz agencji brandingowej lub potrzebujesz wsparcia w rozwoju marki?
Moweli Creative to agencja brandingowa. Projektujemy i unowocześniamy marki.
Tworzymy świetne identyfikacje wizualne, logo, firmowe strony internetowe oraz wysokiej jakości materiały reklamowe, targowe i promocyjne. Przeprowadzamy rebrandingi przestarzałych wizerunków. Możemy pomóc Ci w rozwoju Twojej marki oraz znacząco zwiększyć jej atrakcyjność i potencjał.